Właściciel pojazdu historycznego czy zabytkowego musi posiadać ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przed wprowadzeniem go do ruchu.
Pojazd historyczny to taki, który jest:
- pojazdem zabytkowym wg ustawy "Prawo o ruchu drogowym",
- wpisany do księgi inwentarza muzealiów,
- pojazdem starszym niż 40 lat,
- lub pojazdem starszym niż 25 lat i uznanym przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy ewentualnie o szczególnym znaczeniu dla udokumentowania historii motoryzacji.
Zabytkowy samochód to jedna z odmian pojazdu historycznego. Aby dostał żółte tablice musi być starszy niż 25 lat, nie produkowany od 15 lat oraz posiadać min. 75% oryginalnych części i być wpisany do rejestru zabytków ruchomych.
Dla takich samochodów można wykupić krótkoterminowe ubezpieczenie OC tj. min. 30 dni a mniej niż 12 miesięcy. Taka polisa wygasa automatycznie.
Towarzystwa ubezpieczeniowe mają obowiązek ubezpieczyć z tytułu OC każdy pojazd dopuszczony do ruchu. Jednak TU niechętnie ubezpieczają takie pojazdy i proponują wysokie składki. Dlatego istnieją duże rozbieżności cenowe składek. Stawka jest uzależniona od posiadanych zniżek, wieku pojazdu, kierowcy i marki samochodu. Aktualnie dobre oferty mają takie towarzystwa jak: Aviva, PZU, MTU, Liberty Direct, Warta, jednak (wg internautów) najlepszą ofertę proponuje PZU.
Inaczej wygląda ubezpieczenie AC takiego pojazdu. Ponieważ AC jest ubezpieczeniem nieobowiązkowym ubezpieczyciel może odmówić takiej polisy. Większość ubezpieczycieli odmawia, a pozostali proponują polisy indywidualne ale niestety dość drogie.